Pengalaman Join Teknik SAM di Sepanjang Penyusuan Sehingga Bayi 2 Tahun. - Yana SSurianah Blog

Latest

Tuesday 20 October 2020

Pengalaman Join Teknik SAM di Sepanjang Penyusuan Sehingga Bayi 2 Tahun.

Assalammualaikum…Hollaaa..

Apa khabar ibu-ibu dan bakal ibu- ibu semua? Harapnya sihat walafiat, macam tulis surat pula ayat ni. Tak ada cerita lain la kan di posting kali ni melainkan tentang penyusuan bayi dan anak-anak kita.

Aku ringkaskan pengalaman sepanjang penyusuan penuh sehingga 2 tahun anak pertama ye.

Sepanjang tempoh 2 tahun tu, bermula selepas melahirkan sehingga lah anak 2 tahun, memang ada pahit manisnya perjalanan. Tapi, semangat tu tak pernah luntur, aku juga pernah alami susu ibu yang merundum. Bukan sekali tapi beberapa kali, makin susu ibu merundum makin aku bertambah semangat meneruskan penyusuan untuk bayi aku. Kenapa semangat bertambah? Sebab aku jadi rasa sedih dan stress pula jika stop penyusuan susu ibu.

Aku nak capai penyusuan sehingga 2  tahun ni pun di sebabkan tenampak Polisi penyusuan yang terpapang di dinding hospital kerajaan. Masa tu aku rasa sangat kagum dengan kebaikan susu ibu untuk bayi, aku kagum dengan kebaikan dia yang hanya ada pada susu ibu dan taka da jual kat kedai. Lepas tu, kagum yang susu ibu sangat sesuai untuk perut bayi dalam proses  mudah hadam dan bayi tak sembelit. Sangat banyak dan semua kebaikan susu ibu tu buat aku bersemangat meneruskan penyusuan anak sehingga 2 tahun dan lebih.

Ni antara kebaikan susu ibu :

•Kuat kan sistem imunisasi tubuh bayi.

•Mengandungi zat makanan yang lengkap dan merupakan makanan sangat terbaik untuk bayi.

•Mengurangkan risiko alahan kepada bayi.

•Sangat mudah di hadam dan mengelakkan masalah cirit-birit serta sembelit.

•Perkembangan daya intelek lebih baik (IQ), sebab susu ibu mempunyai kolestrol dan lemak yang membantu dalam pertumbuhan tisu-tisu system saraf.

•Mengurangkan risiko masalah kulit seperti eczema.

•Mengurangkan risiko mengidap diabetes.

KENAPA SUSU IBU MERUNDUM?

Sebenarnya aku pun tak berapa nak kenalpasti sangat factor susu ibu drop masa tu, drop berkali-kali. Mungkin kerana sibuk, penat atau tidak tepati masa jadual pam yang sama. Aku ibu bekerja 5 hari seminggu dan 8 jam sehari.

Apabila beberapa kali hadapi situasi sama, susu dropdan tak capai jumlah OZ yang seperti sebelum nya. Tambah pula kita risau dan sedih, jadi aku google la cara-cara nak tingkatkan susu ibu, Macam-macam cara, dan kita pun tak pasti bagaimana.

Sehinggalah aku jumpa kat Facebook cara tingkatkan susu ibu tanpa suplemen. Ni la juga cara yang aku suka, NO SUPLEMEN dan NO SUPLEMEN

Cara ni di namakan SAM, yang bermaksud Sistem Asiah Maharam. Aku pun tak ingat dah siapa yang kongsi, yang aku ingat yang kongsi tu juga ibu yang menyusukan guna SAM ni juga. Yang buat aku tertarik dia kongsi susu ibu dia drop dan meningkat semula, ni yang buat aku tertarik. Sebab dalam situasi yang sama.Aku tak fikir banyak sangat, aku kena cepat sebab aku rasa berada tahap drop yang kritikal.

Maka aku pun risik-risik tanya macamana dia buat. Dia kongsi pengalaman dia dan rupanya dia follow EBOOK SAM juga. Maka tanpa berfikir lama, aku pun dapatkan juga Ebook tu, yang bagusnya bila kita dapat ebook tu kita juga akan masuk dalam group dengan ramai kawan-kawan. Iaitu  dengan ibu- ibu lain, dan coach-coach yang bantu kita. Bila kita ada problem ja kita boleh la kongsikan apa problem kita dalam penyusuan tu, maka ramai yang akan kongsi pandangan dan cadangan. Maka, tak ada lah kita sendiri dengan Ebook tu, kalau ada tak faham atau kemusykilan boleh tanya terus dalam group tu.

Yang ni pula buku jadual kita pum atau keluarkan susu ibu setiap hari, jadi kita boleh tau peningkatan dan pengurangan susu ibu. Kita depan kesan dan perbaiki faktor susu ibu kurang. Yang ni dalam bentuk sebuah buku, sebab kita akan catat kat sini.

Ebook ni dalam bentuk softcopy atau pdf, nanti kita akan dapat melalui email. Jadi, kita kena ada email masing-masing. Yang bagus jika terhilang kita boleh download semula. Kos penghantaran pun tak ada, jimat la kat situ kan.^_^ kita akan dapat 4 ebook tau kat sini.

Ramai sangat kawan-kawan dah berjaya dalam group tu, dan alhamdulillah aku sendiri dapat juga capai beri susu ibu sehingga anak 2 tahun pada anak pertama dulu walaupun bekerja dan kerja keras drop di bulan-bulan akhir penyusuan penghujung 2 tahun.

Ni pula antara hasil dari kawan-kawan yang dah berjaya setelah join SAM :





Ibu-ibu ada tak problem dalam penyusuan susu ibu seperti kat bawah ni?
  •  Kerja busy sampai tak sempat pam 2-3 sekali.
  •  Dah pam kerap tapi susu masih krik-krik.
  •  Baby kerap breastfeeding tapi kenapa susu masih drop.
  •  Dah cuba macam-macam milkbooster tapi susu tetap tak meriah.
  •  Nak belajar ilmu penyusuan guna bahasa yang mudah faham?
Jika ibu-ibu ada problem dalam penyusuan, bolehlah join SAM

SEBAB LEPAS APPLY TEKNIK SAM NI, IBU AKAN BELAJAR :

•Tips elak susu kering dalam pantang.

•Keperluan susu yang cukup untuk bayi.

•Macamana nak tingkatkan susu bersama bayi dan pam.

•Teknik tingkatkan susu tanpa pam di tengah malam.

•Freestyle kan pam, jadi ibu boleh buat kerja lain.

•Teknik susun jadual pam.

•Menu-menu biasa jadikan susu luar biasa.

•Jadual makan untuk pastikan makanan jadi susu Bukan lemak, body maintain.

Bagi ibu yang nak tingkatkan kembali susu ibu, atau susu ibu sedang drop atau apa jua permasaalahan dalam penyusuan boleh la join SAM ni. Jika yang pertama kali nak melahirkan baby pun sangatlah juga di galakkan, sebab nanti dah berpantang dah tak perlu susah hati atau terasa banyak sangat tak tau tentang penyusuan. Sebab bab penyusuan ni bukan makan, minum, milkbooster semua tu tau...kalau cara dan teknik tersalah pun susu memang tak kunjung tiba. 

Ibu boleh DAFTAR kat sini kalau nak join SAM (Sistem Asiah Maharam).
Tapi, kalau ibu-ibu ada kemusykilan atau nak tanya apa-apa boleh terus whatsapp Admin SAM. WHATSAPP KAT SINI.

Mana-mana ibu yang dah dapatkan EBOOK ni jangan lupa tau masuk Group SUPPORT GROUP - ASIAH MAHARAM BREASTFEEDING CENTER (AMBC) kat facebook. Atau klik sini untuk terus ke group https://www.facebook.com/groups/568868309862065/?ref=share


Write your answer tu letak  E2020_RYS, ubah tahun tu ja iaitu tahun pembelian ebook, nanti admin group akan approved. Kalau belum admin approved, boleh whatsapp Admin Sam untuk makluman ye.

Sebab nanti apa-apa problem tentang penyusuan boleh la tanya-tanya kat sini.  Jadi, di masa akan datang ada dah tempat yang betul kita nak kongsi problem tu, tak ada dah keliru atau tak pasti sendirian.

Kalau tak ada problem Tapi nak kongsi kejayaan dalam penyusuan dengan teknik SAM pun boleh, sangat di alu-alukan, boleh di jadikan inspirasi buat ibu-ibu lain.

Semoga ibu-ibu berjaya semua ye!!..
Apa-apa nak tanya jangan lupa whatsapp ja terus Admin SAM..........Byeeee !!

No comments:

Post a Comment