[SHOPEE TUTORIAL 2021] Kenapa Voucher Free Shipping Shopee Tidak Boleh Di Gunakan? - Yana SSurianah Blog

Latest

Sunday 7 February 2021

[SHOPEE TUTORIAL 2021] Kenapa Voucher Free Shipping Shopee Tidak Boleh Di Gunakan?


Assalammualaikum...Hollaaa...

Masalah apa hari ni tentang shopee?^_^...yang ni masalah aku awal tahun ni. Sebelum ni jarang aku Shopping online kat shopee, jadi apa-apa perubahan yang shopee update pun aku tak tau.

Aku ada membeli di Shopee awal tahun ni, tiba-tiba semua free shipping voucher aku tak boleh di gunakan. Sempat juga beberapa kali dengan terpaksanya aku membeli tanpa guna voucher. Adui !! memang ada rasa tak best membeli kat situ^_^...bayar kos Pos RM12, RM10. Banyak tau jumlah tu ^_^

Daripada aku membeli sebegitu secara berterusan, Dan banyak Voucher pula aku tak guna, bagus aku cari penyelesaian nya..dan akhirnya masalah selesai dan aku boleh guna sampai habis !! Dan dah habis Kita claim lagi voucher free shipping yang lain. Macam mana nak claim voucher lain tu boleh tengok SINI.

Ok sebelum Kita cerita panjang tentang masalah ni, korang kena tau sebab voucher tak boleh di Guna kan .
JOIN NOW!! SHOPEE TUTORIAL : Cara Shopping di Shopee & Dapat Cashback Duit.

1. Korang tak mencapai jumlah minimum perbelian free shipping yang telah di tetapkan.

Contoh : Tengok gambar cadar di bawah ni, kat situ dia ada Label free Shipping min.Spend RM15. Maksud dia bila pembelian korang RM15 atau lebih , korang dah layak dapat voucher tu. Tu sebab bila korang nak membeli di Shopee kena tengok Voucher dan kena tengok label barang yang korang nak beli tu. 

Gambar A

2. Sebab kedua pula, korang tidak mematuhi Terma & Syarat baucar. Kalau kita tengok sekali pandang ja voucher tu lebih kurang sama ja kan. Tapi, bila dah tengok lama-lama ada beza kat situ. 

Setiap voucher yang berbeza ada Terma & Syarat dia, mana nak tengok Terma & Syarat Voucher? Tengok situ sebelah kanan bahagian bawah setiap Voucher (T&C). 

Tengok ketiga-tiga voucher ni.
Voucher pertama (atas sekali) free shipping hanya boleh digunakan untuk kedai yang jual barang dengan pembelian 
RM15 ke atas. Jadi, masa nak beli jika ada Label seperti gambar A di atas maknanya kita boleh guna voucher tu. 

Voucher kedua.
Free shipping boleh di gunakan untuk Sea Shipping. Contoh nya kita beli barang, tapi penghantaran barang mesti la melalui kapal laut, selalu nya barang-barang besar atau berat la yang macam ni.

Voucher ketiga.
Free shipping boleh di gunakan jika kita beli barang di shopee mall. Apa yang aku faham shopee mall kedai official produk, atau lebih mudah faham kedai sebenar (HQ). Contoh nya Watson Malaysia. Korang boleh tengok senarai kedai shopee mall di halaman utama Shopee.

ShopeePay tu pula maksud dia pembayaran dengan cara ShopeePay. Jangan risau jangan kusut dan jangan rasa payah. Mudah ja guna ni, macamana nak guna ShopeePay?? Boleh tengok sini (Cara Top Up & Cara Guna ShopeePay) .

Jangan lupa , tengok juga tarikh voucher .kalau dah expired memang tak boleh guna dah voucher tu. Dan jangan lupa, berapa kali dah korang membeli guna voucher ? Sampai voucher dah habis pun korang tak perasaan ^_^. Voucher habis?? Maka , tiada dah free shipping voucher korang.

Arrrr!! Tu la antara sebab kenapa Kita tak boleh guna Voucher Free Shipping, maaf ye jika masih tak jelas. Ada nak Tanya?? Tinggal kan saja pertanyaan korang kat ruangan Comment di bawah.

Ok !! Ni ja perkongsian aku kali ni, lain hari aku kongsi lagi pasal Shopee kat sini ye!! Bye! ^_^

4 comments:

  1. Nak tanya biasanya penghantaran shopee dari semenanjung ke sabah ambik masa brp minggu mggunakan kpal laut?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau guna kapal laut saya tak pasti sangat pula, tak pernah cuba lagi.

      Mungkin dalam 1bulan juga atau beberapa minggu.. tak sure sangat ^_^

      Delete
    2. Dkt 1 bln ke tawau guna sea shipping

      Delete
    3. Terima kasih dengan perkongsian...

      Delete